zaterdag 28 april 2012

leeg!







Leeg.
En dan als alles eindelijk weg is,
dan denk ik:
wat een ruimte!
Waarom kan ik nou nooit iets leeg laten?
Met alleen een stoel,
een tafel,
een pen en een papiertje.
Ofzo.
(ja, ik kan nog veel meer dingen verzinnen,
die ik er alleen zou willen hebben,
daar ga ik al...)

En dan eenmaal weer thuis,
 kijk ik weer om me heen:
het was hier al zo vol,
maar nu staan in gang, kamer, slaapkamer en keuken:
stapels onuitgepakte tassen en dozen...
te wachten op een plek.
In huis.
En nog stapels voor op de vrijmarkt.
En ook nog wat voor op marktplaats.
En dan nog wat voor de boekenwinkel.
Maar zou het niet ook heerlijk zijn om alles
gewoon weer in de auto te stoppen en in een keer weg te doen...
Scheelt een hoop werk.
En ruimte.
En dat terwijl ik het echt uitgesorteert heb
en blij was met zoveel moois en bruikbaars,
dat ik hervond
en begrijp me goed,
ik deed dus ook al heel veel weg.
Auto's vol richting stort en vooral kringloop.
Maar toch...

Dan doemt weer die vraag op.
Die me al een week bezig houdt.
Wat doen we nou met koninginnedag?
De leukste rommelmarktdag van het jaar.
Jaarlijks maken we er een hele happening van Mies en ik.
Maanden tevoren maken we een lijstje.
Wat willen we allemaal zoeken.
We staan vroeg op en struinen alle hoeken gaten van de beste
buurten van Amsterdam af.
Vroeger vooral Apollolaan,
voor de mooiste dingen,
kleding, serviesgoed, muziekinstrumenten,
van alles
sinds Joppe: Watergraafsmeer,
want daar vind je alles voor de kinderen.
Mooie kleertjes en heeeel veel speelgoed.
En ook het nodige kindervermaak!
En dan 's middags natuurlijk de Jordaan.
Niet heel fijn, met al die herrie en dronken lui,
maar wel naast de deur en we vinden er ook heel veel goeie dingen!

Maar ja, dit jaar dus.
We hebben het huis vol.
En eh. eigenlijk kan ik nog wel wat kwijt...
Dus moeten we dan al fijne speuren achterwege laten
en met het hele gezin
(hoe gezellig is dat?
wat als jip moet slapen?
wat als joppe zich verveelt?)
gaan zitten verkopen?
Straks zitten we voor niks?
Straks regent het de hele dag?
En dan nog, waar zitten we dan?

We zijn er nog niet uit...

2 opmerkingen:

  1. Dat is een heel lege ruimte. Ik kan dat ook niet hoor, ruimtes leeg houden. Maar ik heb een vriend die niet tegen ruimte en volle ruimtes kan, die mij dus regelmatig vriendelijk vraagt om iets weg te halen van de kast, vensterbank, plank in de keuken. En hij heeft gelijk want ook voor mij geldt dat minder rommel rust geeft, ook rust in m'n hoofd.
    Succes met bedenken met wat jullie morgen gaan doen. Maar ik wens jullie wel een heel fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het was zeker een fijne dag, dankjewel!
    En wat goed, die vriend van jou, dat ie je daarom vraagt. Michel vind alles altijd best. Heel fijn, hoor, maar ik leer daar dus niets van...;-)

    BeantwoordenVerwijderen